به گزارش خبرنگار بازارانرژی، ناصر عاشوری در نشست خبری اظهار داشت: صنعت پالایش نفت از بخش های استراتژیک و حیاتی اقتصاد کشور است و روی مسایل اقتصادی،سیاسی و حتی امنیتی اثر دارد، بنابراین باید حفظ و تقویت شود
.
وی افزود؛ در جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم شرکت های پالایشی نهایت ایثار را داشتند و نه تنها تولید کاهش نیافت بلکه برای جبران مصرف بالای فراورده های ویژه را هم در خط فراورده های اصلی قرار دادند و بیشترین تولید را داشتند که کشور بی نیاز باشد
.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ماهیت شرکتهای پالایشی خطرآفرین است در ۲ سال اخیر بیش از ۲۰ نفر را از دست دادیم، کمتر صنعتی به این شکل ریسک و خطر بالا دارد
.
وی دلیل بالا بودن ریسک خطر و حادثه در صنعت پالایش را کهولت و سن بالای پالایشگاه ها دانست و افزود: برخی پالایشگاهها بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال عمر دارند بنابراین با تعمیرات اساسی و اورهال کار می کنند و درواقع به اندازه سن بالایشان پرخطر هستند. این پالایشگاه ها عمر مفید را از دست داده اند و نیاز به نگهداری و اورهال جدی دارند
.
عاشوری تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته مجموعه پالایشی را بروز کرده اند در کشور ما اچ اس ای پای کار است اما به دلیل مستهلک شدن تجهیزات خطرات مضاعف می شود
.
وی ادامه داد: اکنون در شرکتهایی مانند بی پی، آرامکو و توتال برای تعمیرات ومهار آتش سوزی از ربات استفاده می کنند اما ما این تجهیزات را نداریم و باید با نیروی انسانی کار را پیش ببریم. مثلا برای تعمیرات ۵ هزار نیروی انسانی نقش آفرینی می کنند
.
عاشوری خاطرنشان کرد: علیرغم همه مسائل یاد شده در ۹ سال گذشته سیر تولید ما صعودی بوده یعنی از ۵۸ میلیون لیتر در روز بنزین و به همین میزان تولید گازوئیل به رقم ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز تولید بنزین و گازوئیل رسیده ایم و این روند همیشه صعودی بوده است
.
وی در ادامه تاکید کرد: ما به لحاظ تولید به مرز خودکفایی رسیده ایم و میزان تولید تضمینی،منطقی و متعارف است اما، مصرف، قاچاق و صنعت خودروسازی سبب شده مصرف از تولید جلو بزند و روند افزایشی باشد،
عاشوری ادامه داد: مشکل ناترازی سوخت از بخش تولید نشأت نمیگیرد، چرا که تولید فرآوردههای نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در ایران روندی مناسب و منطقی دارد اما روند مصرفو میزان قاچاق، غیرمنطقی و نیازمند ورود و اصلاح است
.
وی یادآور شد: از تولید خودروهای پرمصرف تا ناوگان فرسوده و قاچاق، موجب پیشی گرفتن روند مصرف از روند تولید شده و ما مجبور به واردات بنزین و گازوئیل شدهایم
.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: متوسط مصرف بنزین در سال جاری حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در روز و متوسط تولید آن حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است
.
وی در ادامه با انتقاد از بازگشت قیمتگذاری فرآوردههای ویژه به دولت گفت: ستاد تنظیم بازار یا سازمان برنامه و بودجه یا وزارت نفت نمیتوانند قانونی که از ۸ سال پیش مصوبه هیئت وزیران دارد را بدون مصوبه جدید هیئت وزیران باطل کنند
.
وی افزود: قیمتگذاری فرآوردههای ویژه باید برعهده انجمن صنعت پالایش باشد اما اکنون به شرکت پالایش و پخش واگذار شده است
.
عاشوری با بیان اینکه ریشه این تغییر، در اعتراض روغنسازان بود که درخواست خرید ارزانتر لوبکات را داشتند، گفت: فعلا در حال مذاکره با وزارت نفت و سازمانهای مربوطه هستیم تا این قیمت گذاری بازگردد، در غیراین صورت شاید به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم
.
وزارت نفت مینی ریفاینری ها را سامان دهد
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در پاسخ به سوال خبرنگار بازار انرژی در خصوص خوراک پایدار و توسعه مینی ریفاینری ها از سوی دولت و حمایت انجمن گفت: وزارت نفت باید وضعیت نابسامان پالایشگاههای کوچک را ساماندهی کند، برخی از این سرمایهگذاران بیش از ۶ ماه با توقف کار مواجهاند چرا که وضعیت خوراک آنها مشخص نیست
.
وی ادامه داد: پالایشگاههای کوچک هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر هستند و هم میتوانند با سرمایهگذاری کم و در زمانی کوتاهتر به مدار بهرهبرداری وارد شوند
.
عاشوری با بیان اینکه در خصوص کیفیت خوراک پالایشگاهها به توافقاتی دست پیدا کردیم که قرار است بهزودی تصویب و اعلام شود، گفت: دولت میخواهد به خاطر مشکلات اقتصادی خود، هزینه حمل خوراک را به گردن پالایشگاهها بیندازد، درحالی که تاکنون برعهده دولت بوده است و این برای ما پذیرفتنی نیست
.
وی در خصوص کیفیت بنزین تولیدی کشور گفت: حداقل ۷۰ درصد بنزین تولیدی پالایشگاههای کشور باکیفیت است
.